UMMI'S SECRET OF HEALTH

UMMI'S SECRET OF HEALTH

Monday 23 June 2014

TIPS MENYUSU PADA BULAN PUASA

Assalamualaikum...
Beberapa hari saja lagi kita akan bertemu semula dengan bulan suci Ramadhan.
Ummi-ummi yang sedang mempraktikkan `breastfeeding' mesti risau tentang penghasilan susu badan kan??
Kali ini,ummi nak kongsi dengan ummi-ummi semua tips menyusu pada bulan puasa...



1) MIND SET

Tips yang pertama adalah MIND SET... kenapa MIND SET? sebab apa yang kita fikirkan,itulah yang akan kita dapat... kalau kita fikir "mesti susu kurang sebab puasa" "susah la nak buat stok susu kalau puasa" "tak larat la nak pam waktu puasa"...hahhh!!! itu la yang akan kita dapat...susu merudum,stok susu susut,culas pam susu.. Jadi ummi-ummi WAJIB fikir yang positif sahaja ye...sentiasa POSITIF bahawa susu ibu pasti ada dan CUKUP untuk si comel kita....

2) KEKERAPAN MENGEPAM

Tambahkan kekerapan mengepam (dan konsisten dengan jadual ini) sebulan sebelum bulan Ramadhan. Ini untuk mewujudkan demand yang tinggi terhadap susu ibu.

*kalau tidak sempat nak apply tips ni jangan sedih ye..cuba tips yang lain pula....
  *senyummm*

3) JADUAL MENGEPAM

Pastikan ibu mematuhi jadual mengepam setiap hari seperti biasa untuk memastikan demand yang berterusan kepada breast

Berikut adalah contoh jadual mengepam di bulan puasa (bagi ibu yang masih buntu atau belum ada jadual mengepam yang konsisten):

Sesi 1 - selepas sahur atau sebelum Subuh. Pada masa ini, hormon prolaktin tinggi, biasanya kuantiti susu lebih meriah berbanding waktu lain. 

Sesi 2 - Pam pada waktu tengahari, jam 12.

Sesi 3 - Pada belah petang sebelum pulang ke rumah.

Sesi 4 - Sebelum tidur (agak-agak jam 11/12 malam)

*Jika ibu rasa terlalu letih untuk mengepam pada siang hari, tambahkan sesi mengepam pada waktu malam. Tapi harus diingat: Kurang demand, kuranglah supply ya!

4) POWERPUMPING SEMINGGU SEKALI

Buat powerpumping sekali seminggu untuk create demand kepada breast ibu (untuk hantar signal kepada badan hasilkan susu yang lebih banyak). Waktu ideal adalah antara jam 12 malam hingga 6 pagi. Ibu pilihlah waktu yang paling lapang dan sesuai dengan ibu. 

# Habis powerpumping, boleh tunaikan Tahajjud atau Qiam pula kan*

5) PENGAMBILAN AIR

Kandungan utama susu ibu adalah air. Pastikan ibu minum air yang cukup dari tempoh selepas berbuka puasa sehingga ke waktu bersahur. Ibu digalakkan meminum AIR SUAM dan jika boleh elakkan ais ya!

# Keperluan air untuk ibu menyusu adalah sekurang-kurangnya 3 liter sehari. 

Untuk elakkan dehydration, minum air suam sebelum & selepas menyusu/mengepam. Dan milo/horlicks panas selepas sesi menyusu/mengepam waktu malam ya (untuk cover energy loss tadi).

6) JUADAH BERBUKA / PEMAKANAN

Bulan Ramadhan
Banyak Bazar
Makanan sedap sedap enak enak
Wah rambang mata

Hati-hati dalam memilih juadah berbuka ya ibu. Elakkan makanan berminyak dan terlalu pedas. Seeloknya banyakkan makanan yang dimasak dengan cara panggang, rebus atau stim. 

Elakkan mengamalkan diet keras seperti menghentikan pengambilan karbohidrat dan protein pada bulan puasa kerana ianya nutrisi penting untuk menghasilkan susu ibu. 

Tambahkan dengan pengambilan buah-buahan pada waktu malam kerana buah-buahan tinggi kandungan fiber dan mempunyai kandungan jus atau airnya.

7) KURMA

Kurma adalah buahan syurga yang amat ajaib untuk ibu mengandung dan menyusukan. Banyakkan memakan kurma selepas berbuka puasa sehingga waktu sahur untuk tenaga berpanjangan.

Buat macam snack aje pun sedap. Breast cepat rasa penuh. InshaAllah.

#Ada disebutkan dalam Al-Quran tentang kelebihan kurma untuk ibu mengandung dan menyusukan..SubhanAllah

8) BERTAWAKAL KEPADA ALLAH

Setelah kita berusaha, berserah dan bertawakal lah kepada Allah. Berdoa dan memohon supaya dicukupkan susu ibu untuk anak ibu. 

Tips ini boleh diamalkan selain dari bulan puasa juga ya. Jom mula sekarang!
Tahniah sekali lagi kerana anda memilih penyusuan susu ibu!
Selamat menyusu!

DENGAN KASIH SAYANG,
UMMI HUDA 

No comments:

Post a Comment